آیا کرونا واقعا با گرما از بین می رود؟

به گزارش مجله آزمون اول، روزنامه خراسان - صالحی: نگرانی از ویروس کرونا در کشورمان بیشتر از خود ویروس در حال شیوع است و البته از ابتدای ورود کرونا به کشورمان هم این نگرانی ها به شکل های مختلفی در شبکه های اجتماعی دیده می شد. یکی از مهم ترین ادعا ها که از ابتدا مطرح بود و مردم را امیدوار می کرد، موضوع نابودی ویروس در گرمای هوا بود.

آیا کرونا واقعا با گرما از بین می رود؟

البته این ادعا تا حدی درست به نظر می رسید، چون عمدتا ویروس های خانواده کرونا مثل سارس و ویروس های آنفلو آنزا در هوای گرم از بین می فرایند، اما با مبتلا شدن تام هنکس بازیگر آمریکایی برنده اسکار به کرونا که هم اکنون در استرالیا به سر می برد، این نظریه در هاله ای از ابهام نهاده شد و دوباره بحث تاثیر گرما بر ویروس کووید 19 به طور گسترده ای در فضای مجازی مطرح شد. امروز سعی داریم با هم نظریه کارشناسان و متخصصان را درباره تاثیر گرما بر عملکرد این ویروس آنالیز کنیم.

موافقان ضعیف شدن ویروس در گرما

بعضی متخصصان بیماری های عفونی به فصلی بودن ویروس کرونا امیدوارند، اما آن ها هنوز نمی توانند در این باره مطمئن باشند، زیرا از شیوع این ویروس زمان زیادی نگذشته و هنوز بسیاری از ویژگی های کووید 19 ناشناخته مانده است. در دویچه وله درباره سرنوشت ویروس کرونا در گرما به نقل از الکساندر ککوله، ویروس شناس انستیتوی مطالعات میکروبی دانشگاه هاله در آلمان، آمده است: تابستان گرم می تواند ناجی ما باشد، زیرا در گرمای شدید معمولا ویروس کرونا ضعیف می گردد و کمتر آسیب می رساند.

خطر واگیری ویروس ها در زمستان بیشتر است

گئورگ هاز، کارشناس هواشناسی هم عقیده دارد که تغییرات دما و حرارت از عواملی است که بر رشد و سرایت ویروس مؤثر است. به گفته او خطر واگیری ویروس ها همواره در زمستان بیشتر است؛ باید به این واقعیت نیز توجه داشت که در زمستان مردم بیشتر در فضا های بسته و در ارتباط نزدیک با هم هستند و در هوای گرم این اتفاق کمتر رخ می دهد. به گفته آقای هاز، ویروس در گرمای بالا ضعیف می گردد. اشعه خورشید به ساختمان ژنتیک ویروس آسیب می زند. این کارشناس تردید ندارد که اگر تابستان آینده گرم و مرطوب و به همراه آفتاب شدید باشد، رشد و سرایت ویروس کرونا تضعیف می گردد.

از بین رفتن ویروس در تابستان

بعضی پژوهشگران ازجمله پل هانتر از دانشگاه آنجلینای شرقی فکر می نمایند ویروس کرونای جدید در شرایط گرم نمی تواند مدت زیادی در خارج از بدن میزبان باقی بماند. زومیت به نقل از هانتر نوشته است: یک سناریوی جدی این است که ویروس در تابستان خودبه خود از بین برود. سناریوی دیگر آن است که ویروس در تابستان کم گردد، اما دوباره در زمستان برگردد و به چیزی تبدیل گردد که ما آن را آندمیک (بومی) می نامیم که در آن ویروس می تواند در هرجایی منتشر گردد.

کرونا به گرما مقاوم نیست

ویروس شناسان مطرحی هم مانند توماس پیچمان معتقدند که هنوز نمی توان گفت آیا این ویروس رفتار مشابهی، چون دیگر ویروس های شناخته شده از خود نشان می دهد یا خیر. پیچمان معتقد است: ویروس ها در دما های پایین ثبات بالایی دارند همانند مواد خوراکی که در یخچال برای مدت طولانی تری قابل نگهداری هستند. بنابراین هرچه دمای هوا بیشتر باشد، شرایط برای بسیاری از ویروس ها سخت تر می گردد. باشگاه خبرنگاران به نقل از این پژوهشگر آورده است: به دلیل ساختار ویژه ویروس کرونا که توسط یک لایه چربی احاطه شده است، این ویروس به گرما مقاوم نیست و با افزایش دما صدمه می بیند. او برای مقایسه به ویروس های دیگر مانند نوروویروس اشاره می نماید که به دلیل وجود پروتئین ها و ژنوم، در مقایسه با ویروس کرونا، دربرابر گرما به مراتب مقاوم تر هستند.

ویروس کرونا در چه دمایی زنده است؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین، کووید 19 در دمای 4 درجه سانتی گراد پایدار است و می تواند برای چندین سال در 60 درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می گوید در دما های بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می گذارد نه توانایی آلودگی.

امید واهی تاثیرگرما بر ویروس

در حالی که بیشتر کارشناسان از تاثیر گرما بر از بین رفتن کرونا می نویسند آلوده شدن تام هنکس در استرالیا و پیدا شدن یک مبتلا در نیجریه، باعث شد بسیاری در فضای مجازی این نظریه را زیر سوال ببرند. البته این روز ها استرالیا دمایی بین 15 تا 25 در جه سانتی گراد را تجربه می نماید که هوای گرمی نیست، اما در نیجریه کمی اوضاع متفاوت است. نیجریه این روز ها دمایی بین 25 تا 37 درجه دارد، اما شاید خشکی هوا در انتشار ویروس بی تاثیر نباشد. کارشناسانی هم هستند که تاثیر گرما را بر فرایند شیوع ویروس بی تاثیر می دانند. به گزارش ایرنا از رسانه های چین، مایکل رایان مدیر اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با خبرنگاران در ژنو گفته است: این یک امید واهی است که این ویروس در تابستان از بین خواهد رفت. او همچنین گفت که رفتار و عملکرد ویروس کرونا در شرایط آب و هوایی متفاوت ناشناخته است.

ویروس در گرما هم گسترش می یابد

دیوید هیمان از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که در سال 2003 راهنمایی پاسخ جهانی در برابر شیوع سارس را برعهده داشت، خاطرنشان می نماید که ویروس کرونای عامل مرس در ماه اوت و زمانی که هوا بسیار گرم بود، در عربستان سعودی منتشر شد. خبرگزاری علم و فناوری به نقل از هیمان می نویسد: این ویروس ها قطعا می توانند در فصول گرم گسترش یابند.

مارک لیپسیچ، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد هم تصور نمی نماید که تغییرات هوایی تأثیر چندانی بر شیوع ویروس کرونای جدید داشته باشد. برنا هم به نقل از لیپسیچ آورده که اگر ویروس جدید مانند ویروس آنفلوآنزای معمولی باشد، شیوع آن ممکن است با تغییر فصول و سردشدن نیمکره جنوبی بدتر گردد. هیمان می گوید اطلاعات زیادی درباره ویروس جدید نداریم تا رفتار آن را با تغییر آب وهوا پیش بینی کنیم.

به هر حال به نظر می رسد یکی از دلایلی که احتمال شیوع در روز های گرم را کم می نماید این است که افراد زمان کمتری را با هم در فضا های محصور می گذرانند البته جان ادموندز هم که در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن مشغول پژوهش است، می گوید این موضوع می تواند با تعطیلی مدارس هم در ارتباط باشد. دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، طی اطلاعیه ای اعلام نموده است به دلیل جدید بودن ویروس کرونا، یافته ها درباره آن هنوز قاطع و جامع نیست و نمی توان هر ادعایی را به سادگی پذیرفت.

همچنین اعلام شده با توجه به شواهد موجود، ادعایی بر موثر بودن وسایلی، چون سشوار، اتو و بخارشوی برای ضدعفونی کردن وجود ندارد؛ لذا توصیه می گردد از روش های مطمئن تری، همچون استفاده از محلول های ضدعفونی مناسب و رعایت بهداشت فردی نظیر شست وشوی مداوم دست ها و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از انتقال این بیماری بهره برد.

bestcanadatours.com: سفر کانادا، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا را از ما بخواهید.

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12941

به "آیا کرونا واقعا با گرما از بین می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کرونا واقعا با گرما از بین می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید