حیدری: گروه هدف کالابرگ باید معین گردد، حمایت از 60 میلیون ایرانی منطقی نیست

به گزارش مجله آزمون اول، استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: اولین اشکالی که به طرح حمایتی مجلس از اقشار نیازمند وارد می گردد این است که دولتی که به شدت با کسری بودجه رو بروست از چه منبعی و از کدام طریق می خواهد منابع این طرح را تامین کند؟

حیدری: گروه هدف کالابرگ باید معین گردد، حمایت از 60 میلیون ایرانی منطقی نیست

گروه اقتصادی خبرنگاران، طرح کالا برگ معیشتی که به ازای هرنفر 60 هزار تومان یاری خرید غذا داده می گردد برای آن است که کالا های اساسی مثل برنج، گوشت، مرغ، روغن و... خریداری گردد. هنگامی که هر شانه تخم مرغ بیش از 30 هزار تومان است و قیمت تمام کالا های اساسی هر روز بیشتر از دیروز می گردد، اعطای 60 هزار یا 120 هزار تومان به دهک های کم درآمد و اقشارمستضعف و آسیب پذیر جامعه بیشتر به یک شوخی و طنز شبیه است! آنچه دراین بین همچنان شرح داده نشده این است که دولتی با کسری بودجه بالا از کدام منبع یاری هزینه معیشتی به 60 میلیون ایرانی را تامین می نماید؟ حسن حیدری؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این تبادل نظر در نگاه اول میزان وجه حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه را مورد نقد قرار داده که چه مسئله ای از معیشت آن ها رفع می نماید؟ همچنین منبع اقتصادی این طرح عظیم از کجا تامین می گردد که بار تورمی دیگری به اقتصاد و معیشت خانوار هایی که هم اکنون نمی توانند نانی در سفره خود بگذارند تحمیل نکنند. این تبادل نظر را در ادامه می خوانید.

طرح حمایت از اقشار ضعیف جامعه به عنوان طرح حمایت غذایی مصوب شده است آیا رقم حمایتی پیشنهاد شده برای هر فرد به صورت ماهیانه می تواند احتیاج های اصلی و اولیه معیشتی فرد را تامین کند؟

طرح حمایت از اقشار جامعه که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده هر چند به لحاظ احساس مسوولیت به احتیاجمندان و دهک های پایین درآمدی و نفس کار فعل و تصمیم خوبی است، اما مبالغ معین شده 60 یا 120 هزار تومانی به هیچ وجه در شرایط تورمی کنونی نمی تواند حداقل های احتیاج خانواده های احتیاجمند را در حد معیشت آن ها هم پوشش دهد. به عبارتی هنگامی که یک شانه تخم مرغ بالای 35 هزار تومان و مرغ کیلویی 21 هزار تومان است و ارزان ترین برنج را زیر 25 هزار تومان نمی توان خرید، نمی توان یک روز زندگی را با چنین مبالغی پوشش داد.

اگر حمایت وجه و پول نقدی مطلوب نیست چه روشی حمایت واقعی از احتیاجمندان جامعه به شمار می رود؟

اعطای وجه نقد یا پول به عنوان حمایت معیشتی آن هم رقم های 60 تا 120 هزار تومان به هیچ وجه قانع کننده و رضایت بخش نیست و نمی تواند جوابگوی احتیاج های احتیاجمندان باشد، بنابراین باید به طرح های دیگری فکر گردد. مثلا دولت و مجلس می تواند به اشکال دیگری مثل اعطای کالا های اساسی به وسیله فروشگاه های زنجیره ای به اقشار ضعیف جامعه با کوپن های الکترونیک یا کارت ملی از آن ها حمایت کند. قطعا حمایت کالایی به لحاظ تاثیر گذاری حمایت از پول نقد بهتر است، اگر بخشی از مهمترین احتیاج های خانوار مثل گوشت، روغن، برنج، شکر، مرغ و تخم مرغ و چایی درنظر گرفته گردد می تواند تا بخشی از احتیاج های خانوار های احتیاجمند را پوشش دهد.

مجلس اعلام نموده شصت میلیون نفر یارانه غذا می گیرند آیا شصت میلیون نفر احتیاجمند به طور معین در کشور وجود دارند که باید از همه آن ها حمایت گردد؟

اولین اشکالی که برطرح حمایتی مجلس از اقشار احتیاجمند جامعه وارد می گردد این است که دولتی که به شدت با کسری بودجه رو به روست از چه منبعی و از کدام طریق می خواهد وجوه مورد نظر این طرح را تامین کند؟ از طرف دیگر آیا دولت می خواهد به شصت میلیون ایرانی درراستای حمایت معیشتی کالا یا وجه نقد بدهد یا گروه هدف معین شده است؟ اگر قرار باشد به همه رسیدگی گردد و مانند یارانه به همه کالا یا وجه نقد داده گردد که سنگ روی سنگ بند نمی گردد، قطعا به مبالغ عظیمی احتیاج داریم که نه به درد اقشار ضعیف جامعه می خورد نه اقشار متوسط جامعه. به هر حال دولت نباید یارانه معیشتی را به همه مردم بدهد، بلکه باید فقط از گروه های آسیب پذیر و اقشاری حمایت کند که جزء پایین ترین دهک های اقتصادی جامعه به شمار می فرایند. اگر گروه های هدف معین شوند حتما دولت می تواند از آن ها به شکل بهتری یاری کند و حمایت های پولی یا کالایی بیشتری از آن ها به عمل بیاورد.

دولت در امسال کسری بودجه بالایی دارد منابع این طرح چگونه تامین می گردد؟

دولت یا به وسیله اقتصادیات می تواند این منابع را تامین کند که به دلیل رکود تورمی و تعطیلی بسیاری ازبنگاه ها و واحد های اقتصادی امکان دریافت اقتصادیات به شدت کاهش یافته و دولت از ثروتمندان و اقشار پردرآمد هم اقتصادیات لازم را اخذ نمی نماید، بنابراین از جهت اقتصادیاتی دست دولت بسته است. منبع دوم برای تامین اقتصادی این طرح ها فروش دارایی های دولت است که عملا این موضوع هم آنچنان که دولت در بودجه تصور می نموده محقق نشده و نفت هم که درآمد ثابت دولت بوده به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت در بحران کرونا اعتبار خود را از دست داده و نمی توان روی منابع اقتصادی نفت حسابی باز کرد. منبع بعدی که دولت با استفاده از آن می تواند بودجه لازم را برای طرح های حمایتی کسب کند استقراض از بانک مرکزی است، موضوعی که نرخ تورم را افزایش می دهد، بنابراین نه تنها حمایتی از اقشار ضعیف جامعه به شمار نمی رود، بلکه فقیرترشدن و کاهش قدرت خرید آن ها را رقم می زند؛ بنابراین با توجه به اینکه دولت اقتصادیات نمی گیرد، فروش دارایی های دولت هم سقفی دارد، به عبارت دیگر جامعه باید توان خرید دارایی های دولتی را داشته باشد که درحال حاضر چنین توانایی دیده نمی گردد، لذا آخرین راه همان استقراض از بانک مرکزی است، البته دولت می تواند با انتشار اوراق اسناد خزانه از روش استقراض از بانک مرکزی عبور کند. انتشار اوراق اسناد خزانه به مراتب بهتر از استقراض از بانک مرکزی است، اگر قرار است با استقراض از بانک مرکزی تورم دیگری به مردم تحمیل گردد بهتر است چنین حمایتی کنار گذاشته گردد چرا که حمایت به شمار نمی رود، بلکه تحمیل تورم عظیمی است که ماه ها و سال های بعد توان زندگی را از مردم به شدت می گیرد. اگر دولت از بانک مرکزی استقراض کند هم اثر تورمی آن بر روی مردم وهم بر دوش دولت بعدی می افتد. اگر دولت بعدی نتواند نفت بفروشد و همچنان تحریم های نفتی ادامه داشته باشد بار تورمی که به مردم و دولت بعدی تحمیل شده شرایط اقتصادی کشور را به شدت با مسائل عدیده ای رو به رو می نماید.

سفر به تایلند: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان را همراه ما باشید.

ساری فان: ساری فان | مجله سرگرمی،خبری و آموزشی اینترنتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16754

به "حیدری: گروه هدف کالابرگ باید معین گردد، حمایت از 60 میلیون ایرانی منطقی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیدری: گروه هدف کالابرگ باید معین گردد، حمایت از 60 میلیون ایرانی منطقی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید