زیباترین سواحل شب تاب در دنیا

به گزارش مجله آزمون اول، سواحل شب ­تاب دنیا یکی از بی ­نظیرترین رویدادهای کرۀ زمین می باشد که علت علمی آن، هنوز در بعضی موارد ناشناخته مانده است. نور خیره ­کننده ای که از بدن بعضی موجودات زنده متصاعد می­ گردد، زیست­ تابی نام دارد. این نور، در واقع از نوعی واکنش شیمیایی در بدن موجودات شب ­تاب به دست می آید.

زیباترین سواحل شب تاب در دنیا

موجودات مختلف، از پروانه ­ها گرفته تا کوسه­ ها، به منظور آشفته و سردرگم کردن شکارچیان یا جذب طعمه و حتی جفت­ گیری در بدنشان زیست ­تابی اتفاق می­ افتد. خلیج تویوما در ژاپن، خلیج موسکیتو در پورتوریکو، جزایر ماتسو در تایوان، تالاب درخشان جامائیکا و ساحل شب ­تاب چابهار از مکان­ هایی است که به شب تابی در جهان معروف اند. در ادامه با این مطلب از خبرنگاران همراه باشید.

زیبا ترین سواحل شب تاب در جهان

ساحل شب ­تاب چابهار

اگر شب به این بندر زیبا بروید، با یک منظرۀ حیرت برانگیز رو به­ رو می­ شوید. شاید اولین دفعه ای که پایتان را در آب ساحل می­ گذارید کمی شگفت زده شوید؛ زیرا هزاران ستارۀ کوچک آبی دور پایتان حلقه می­زنند. عده­ای این نورهای کوچک آبی فسفری را مربوط به پلانکتون ها و موجودات دریایی بسیار کوچک می ­دانند. بهترین زمان برای تماشای این ساحل فوق العاده، شب­ های پاییز و زمستان است و هنگامی که به چابهار سفر می کنید، حتما به آنجا سر بزنید.

در چند سال اخیر تعداد فیتوپلانکتون هایی که به ساحل می آیند بسیار کمتر شده است. عمر فیتوپلانکتون ها بسیار کم می باشد و در عرض چند دقیقه ناپدید می شوند. در واقع این چراغ­های کوچک زیبای آبی، تنها متعلق به همین ساحل هستند و نمی ­توان آن­ها را با خود به جای دیگری برد یا با آن­ها بازی کرد. زیبایی این فیتوپلانکتون ها در موقعیتی که مناسبشان است، یعنی در ساحل و دریا جلوه می­ نمایند.

خلیج موسکیتو در پورتوریکو

از نظر کتاب رکوردهای گینس، نورانی ­ترین خلیج سواحل شب ­تاب، خلیج موسکیتو در پورتوریکو واقع در جزیره وی ویکش یا ویکس می باشد. در شمال شرقی منطقه کارائیب در آمریکای شمالی، مجمع الجزایری به نام پورتوریکو (با نام رسمی قلمروی همسود پورتوریکو) وجود دارد، یکی از جزایر این مجمع، وی ویکش یا ویکس نام دارد. پورتوریکو تحت حاکمیت سیاسی ایالات متحده آمریکا است.

اگر ضربه ­ای به سطح آب وارد گردد، پلانکتون­ های این ساحل احساس خطر می­ نمایند و به رنگ آبی فسفری در می ­آیند و یکی از زیباترین صحنه ­ها را به شما هدیه می­ دهند.

خلیج تویوما در ژاپن دارای جذاب ترین سواحل شب تاب در جهان

از زیستگاه ­هایی که مستقیم زیر نظر حراست از محیط زیست جهانی است و سلامت این خلیج باید همیشگی باشد، همین خلیج تویوما می باشد. این خلیج، یکی از معدود زیستگاه های ماهی های مرکب خلیج تویوما در ژاپن است. رنگ آبی این خلیج با دیگر رنگ های آبی­ که تا به حال دیده­ ایم متفاوت می باشد. نور این ساحل به نور فرازمینی هم مشهور است. ماه های اسفند تا تیر ماه بهترین زمان برای دیدن شگفتی این ساحل می باشد. از شرق توکیو، مرکز ژاپن تا خلیج تویوما 3 ساعت فاصله دارد که می­توان به راحتی با تورهای محلی به دیدن این خلیج از سواحل شب ­تاب جهان رفت.

تالاب درخشان یا لومینِس لاگون (Luminous Lagoon)

در سواحل شمالی این کشور تالاب درخشان جامائیکا قرار گرفته است که فاصله زمانی این تالاب با اسکله های جزیره فالموس (Falmouth) فقط پنج دقیقه است. علت درخشش این ساحل از سواحل شب ­تاب، وجود موجودات میکرو ارگانیسم به نام داینوفلاژله ها (dinoflagellates)، در آنجاست.

جزایر ماتسو در تایوان

در این ساحل شب­تاب، دلیل این نوع روشنایی، جلبک ­های خاصی به نام نوکوتیلوکا اسکتیلانس (noctiluca scintillans) است که می ­توانند در نوار اتصالی آب دریا با ساحل، خط درخشان و فسفری رنگی را به وجود می ­آورند. این جلبک ها بیشترین فعالیت را در ماه های آوریل تا اوت (اوایل فروردین تا اوایل مرداد) دارند، دیده می گردد. این منطقه از سواحل شب­ تاب به اشک ­های آبی نیز معروف است. زیرا نورهای جلبکی شبیه به اشک، در آب­ها، شناور اند.

جزیره مودهو در مالدیو

از دیگر سواحل شب ­تاب جهان، یکی از سواحل مالدیو به ساحل درخشان معروف شده را می­توانیم معرفی کنیم. جزیرۀ مودهو از زیباترین جاذبه های گردشگری در جهان می باشد که البته تا آن اندازه که شایسته است، شناخته شده نیست. فیتوپلانکتون­ها دلیل اصلی زیبایی این ساحل شب ­تاب در شب هستند. بسیاری از نورهای آبی فسفری که در ساحل مودهو می ­بینید به شکل حباب های بیضی شکل هستند که علت آن صدف های میگودانه­ای است که نوعی موجود زیست­ تاب محسوب می­گردد.

ساحل جزیرۀ هنگام، قشم از زیباترین سواحل شب تاب در جهان

یکی دیگر از سواحل شب تاب در کشور ما، ساحل جزیره هنگام می باشد. این جزیره در شب جلوه خاصی به خود می گیرد و به دریایی از نورهای آبی درخشان تبدیل می گردد. که علت آن فیتوپلانکتون هایی است که شب ها در تاریکی می ­درخشند. برای دیدن این فیتوپلانکتون­ ها کافیست شب به ساحل بروید، در منطقه ای تاریک بنشینید و شکیبا باشید تا درخشش این موجودات ریز را ببینید.

0

دنیای با نشاط مدرسه: دنیای با نشاط مدرسه | وبسایت ملزومات تحصیلی دانش آموزان

منبع: دلتابان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15517

به "زیباترین سواحل شب تاب در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین سواحل شب تاب در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید