سونوگرافی رحم و تخمدان چیست و چگونه انجام می گردد؟

به گزارش مجله آزمون اول، سونوگرافی رحم و تخمدان برای تشخیص بیماری های رحم و ضمائم نظیر کیست تخمدان، سرطان رحم، سرطان دهانه رحم و... مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی رحم و تخمدان چیست و چگونه انجام می گردد؟

سرویس سلامت - یکی از روش های تشخیص بسیاری از بیماری ها سونوگرافی است. این روش تشخیصی برای آنالیز رحم، تخمدان ها و فضای کلی لگن مورد به منظور تشخیص بیماری هایی نظیر فیبروم رحم، توده های خوش خیم و بدخیم رحمی، کیست های طبیعی و غیرطبیعی تخمدان ها، عفونت های لگنی و... مورد استفاده قرار می گیرد. غالبا سونوگرافی از روی شکم انجام می گردد؛ ولی در مورادی این آنالیز از درون کانال واژن انجام می گیرد که به آن سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی ترانس واژینال گفته می گردد. در این روش به یاری یک وسیله بلند و نازک که داخل واژن فرو برده می گردد، اعضای لگنی مورد آنالیز قرار می گیرد.

تفسیر سونوگرافی واژینال و نحوه انجام آن

با وجود آنکه سونوگرافی رحم در تشخیص بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان رحم و سرطان تخمدان موثر واقع می گردد، تشخیص به موقع و زودرس سرطان های دستگاه تناسلی زنان، خصوصا سرطان دهانه رحم با انجام آزمایش پاپ اسمیر امکان پذیر است.

سونوگرافی رحم به چه منظور انجام می گیرد؟

این سونوگرافی به منظور آنالیز موارد زیر انجام می گیرد:

  • آنالیز شکل، محل قرارگیری و اندازه رحم و تخمدان ها (به یاری سونوگرافی تخمدان ها، پزشک رادیولوژیست این امکان را می یابد تا از زمان دقیق رسیدن تخمک ها به بلوغ نهایی و همچنین زمانی که زن تخمک گذاری می نماید اطلاع حاصل نماید. بنابراین سونوگرافی جزء اصول پایه و اساسی در درمان نازایی زنان می باشد.)
  • آنالیز ضخامت رحم، اکوژنیستی (تیرگی یا روشنی تصاویر در رابطه با دانسیته بافتی)، وجود مایع یا توده در رحم، لوله های فالوپ یا نزدیک مثانه
  • سنجش ضخامت و گردن رحم
  • آنالیز تغییر شکل احتمالی در مثانه
  • بوجود آمدن بارداری خارج از رحم

سونوگرافی رحم و تخمدان چیست و چگونه انجام می گردد؟

آمادگی های لازم پیش از انجام سونوگرافی رحم

1- در ابتدا همواره قبل از انجام سونوگرافی رحم و هر گونه سونوگرافی دیگر، پزشک خود را از سابقه عمل های جراحی خود آگاه نمایید.

2- آب زیاد بنوشید تا مثانه تان پر باشد. زیرا مثانه پر مانند یک ذره بین عمل نموده و موجب شفافیت تصویر می گردد. علاوه براین مثانه پر، گازهای روده را که مزاحم سونوگرافی هستند به بالا رانده و آنها را از صحنه تصویربرداری دور می سازد. برای پر کردن مثانه نوشیدن آب، آبمیوه، چای و دیگر نوشیدنی ها کافی است و نیازی به مصرف داروهای مدر (داروهای ادرار آور) نیست.

3- برای سونوگرافی از زنان باردار تا هفته دوازدهم بارداری، مثاثه باید به طور کامل پر باشد؛ ولی برای ماه های بالاتر نیازی به این موضوع نیست.

4- برای انجام سونوگرافی واژینال، مثانه نیمه پر کافی است. زیرا در این حالت مثانه پر ایجاد مزاحمت می نماید. بنابراین در مواردی که قرار است سونوگرافی از روی شکم انجام گیرد، باید ابتدا با مثانه پر به آزمایشگاه مراجعه نمایید. پس از آن مقداری از ادرار داخل مثانه در صورت لزوم تخلیه شده و سونوگرافی داخل واژن انجام می گیرد.

5- سونوگرافی باید از روی پوست و با ژل مناسب انجام گردد. در صورتی که موی زیادی در محل انجام سونوگرافی وجود داشته باشد باید قبل از انجام سونوگرافی نسبت به تراشیدن آن اقدام نمایید. (وجود موی اندک در ناحیه سونوگرافی مزاحمتی ایجاد نمی نماید.)

6- در صورت وجود زخم باز، سونوگرافی انجام نمی گیرد؛ زیرا ژل سونوگرافی موجب تحریک زخم یا آلودگی بیشتر آن می گردد.

دنیای با نشاط مدرسه: دنیای با نشاط مدرسه | وبسایت ملزومات تحصیلی دانش آموزان

منبع: setare.com
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17960

به "سونوگرافی رحم و تخمدان چیست و چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونوگرافی رحم و تخمدان چیست و چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید